لوگوی دوزلی بوک
تخفیف‌های گروهی !
کتاب من کی ام
معرفی سه جلد از کتاب های من دیگر ما
معرفی کتاب ۱۳۹۸/۰۶/۱۸

معرفی سه جلد از کتاب های من دیگر ما

سری کتاب های «من دیگر ما»، تالیف جناب آقای عباسی ولدی، در هفت مجلد به بررسی ابعاد مختلف تربیت فرزند پرداخته است. در اینجا به معرفی اجمالی سه کتاب اول این مجموعه می پردازیم.

در کتاب اول این مجموعه، درباره مشکلات پیش روی تربیت در دنیای امروز، مبانی تربیت دینی و گزاره های تربیتی» سخن گفتیم.
گزاره های تربیتی را هم این گونه تعریف کردیم: «گفتار، رفتار یا حالتی که دارای یک پیام تربیتی است؛ خواه مثبت و خواه منفی».

اولین دسته از گزاره های تربیتی، یعنی «گزاره های تصویری» را در همان کتاب اول، بررسی کردیم . مقصودمان از گزاره های تصویری را هم این گونه شرح دادیم: «مربی در برقراری ارتباط با محیط اطراف خویش، رفتارهایی را انجام می‌دهد که مخاطب، تماشاچی آن است و تصویربرداری می‌کند. به این رفتارها، گزاره‌های تصویری می‌گوییم. در این گزاره ها، مربی به صورت مستقیم با مخاطب در ارتباط نیست و مخاطب، تنها بیننده رفتار اوست. ما سخنانی را هم که والدین می گویند، از همین دسته می دانیم».
گزاره های تصویری، از مهم ترین گزاره های تربیتی است که ما درباره ویژگی های آن، به تفصیل سخن گفتیم.

کتاب دوم من دیگر ما - خارهای گل شده و گل های خار شده
کتاب دوم من دیگر ما - خارهای گل شده و گل های خار شده

در کتاب دوم، به سراغ «گزاره های رفتاری»، یعنی دومین دسته از گزاره های تربیتی رفتیم و در تعریف این دسته از گزاره ها گفتیم:
گزاره هایی هستند که مخاطب از نوع رفتار مربی با خودش دریافت میکند». این گزاره ها هم نوعی گزاره تصویری اند با این تفاوت که در این گزاره ها، مخاطب از نوع رفتار مربی با خود، تصویربرداری میکند؛ اما در گزاره های تصویری، از نوع برخورد مربی با دیگران، تصویربرداری می شود.

از آن جایی که همه رفتارهای ما با فرزندانمان می تواند در بر دارنده دو پیام «محبت» یا «احترام» باشد، ما بررسی گزاره های تصویری را با محوریت این دو پیام، آغاز کردیم و در ابتدا به سراغ محبت رفتیم.
در آغاز، از ضرورت محبت، سخن گفتیم که یک نیاز فطری است. پس از آن هم به سراغ آثار محبت رفتیم و در باره پنج اثر مهم محبت نوشتیم:

1. همسان سازی؛
2. ایجاد روحیه تبعیت؛
3. بالا رفتن آستانه تحمل و کم شدن توقع؛
4. پیشگیری از انحراف؛
5. آموزش محبت ورزی.

یک سوال مهم: چرا با وجود این همه آثار خوب محبت، برخی از پدران و مادران، از محبت کردن، غفلت میکنند؟ در بخش بعدی هم به سراغ پاسخ این پرسش رفته، هشت عامل اساسی را بررسی کردیم:

1. فرعی دانستن نیاز به محبت؛
2. تفسیر نادرست از محبت افراطی
3. برداشت غلط از میزان محبت به فرزند؛
4. مشغله های فراوان؛
5. تربیت خانوادگی؛
6. مقایسه دوران کودکی خود با فرزند؛
7. مانع دانستن فرزند در مسیر پیش رفت؛
8. ناامیدی از اثربخشی محبت. و چرا گاهی محبت میکنیم؛ اما آثار آن را در فرزند خود نمی بینیم؟

بخش بعدی، عهده دار پاسخ به این پرسش بود. شش دلیل اساسی و برای این پرسش، پشت هم صف کشیدند:

1. استفاده انحصاری از یک راه ابراز محبت؛
2. غفلت از مکمل محبت که احترام است؛
3. عدم انتقال پیام محبت؛
4. سوء استفاده والدین از محبت؛
5. عقب ماندن از رقبای تربیتی؛ و
6. بسنده کردن به محبت های عادی.

در پایان هم اصلی ترین بحث، یعنی «شیوه های ابراز محبت» را کردیم. این شیوه ها در سه دسته گفتاری، رفتاری و نوشتاری بررسی شد. در این بخش، روی محبت رفتاری توقف بیشتری داشتیم و این کارها را با عنوان رفتارهایی برشمردیم که پیام محبت را به فرزند، منتقل می کنند و عبارت اند از: خوش رویی، خوش زبانی، خوب صدا زدن، بوسیدن ، نوازش، دست دادن، تواضع، صداقت، دادن هدیه، آزادی و بازی کردن.

کتاب سوم من دیگر ما - پرنده های در قفس و کودکی های نارس
کتاب سوم من دیگر ما - پرنده های در قفس و کودکی های نارس

از آن جا که بحث آزادی و بازی ، از اصلی ترین و مهم ترین راه های ابراز محبت است و حد و حدود آن هم کمتر بیان شده ، ما کتاب سوم را به بحث درباره آزادی و حد و حدود آن، اختصاص داده ایم.
تا کسی از «خود» خویش فاصله نگیرد، به خدای خویش، نزدیک نخواهد شد و تربیت فرزند، یکی از بهترین عرصه ها برای دور شدن از منیت ها و خودخواهی هاست.

بسیاری از خواسته های کودک با تمایلات ما بزرگترها متفاوت است. بجز اندکی از خواسته ها، باقی خواسته های کودک، زیاده خواهی نیست؛ نیازی است که خدا در وجود او قرار داده است. در خانه ای که کودکی به همراه پدر و مادرش زندگی می‌کند، همیشه میان خواسته های والدین و کودک ، جنگی برپاست. در این میان برای آن که خانه، روی صلح را ببیند، یکی باید به نفع دیگری خواسته های خود را محدود کند. به نظر شما، چه کسی در این میان باید از خواسته های خود عبور کند؟ بدون تردید، این والدین هستند که باید پا روی خواسته های خود بگذارند و به نیازهای کودک، توجه کنند. ارمغان این کار برای کودک، «آزادی» است و ارمغان این آزادی برای ما، آزاد شدن از خودخواهی ها و منیت هایمان است.

ما در این کتاب، درباره آزادی و نقش آن در ابراز محبت ، آثار آزادی، نتایج محدودیت های بی‌جا، دلایل آزاد نگذاشتن فرزندان را بررسی کرده ایم.

من دیگر ما: جلد سوم (تربیت کودک و آزادی)

من دیگر ما: جلد سوم (تربیت کودک و آزادی)

من دیگر ما: جلد دوم (مهارت‌های تربیت فرزند در دنیای امروز)

من دیگر ما: جلد دوم (مهارت‌های تربیت فرزند در دنیای امروز)

من دیگر ما: جلد اول (مهارت‌های تربیت فرزند در دنیای امروز)

من دیگر ما: جلد اول (مهارت‌های تربیت فرزند در دنیای امروز)

موارد مرتبط
معرفی کتاب های کلید تربیت کودک و نوجوان صابرین
معرفی کتاب های آموزش سواد مالی به کودکان
معرفی کتاب های آموزش بازی به کودکان
لوگوی ساماندهی اینماد
تهران، بلوار کشاورز، ابتدای خیابان شانزده آذر، پلاک ۷۸، طبقه ۱۰، واحد ۱۰۱۰
خانه
سبد خرید ( ۰ )
محصولات
دوزلی بوک چیست؟
شرایط خرید
تخفیف ها
تماس با ما
مجله دوزلی بوک
پرسش های متداول
گردونه شانس