لوگوی دوزلی بوک
تخفیف‌های گروهی !
کتاب من کی ام
تاثیر تلویزیون بر تربیت کودک، خوب یا بد ؟
گوناگون ۱۳۹۸/۰۶/۲۰

تاثیر تلویزیون بر تربیت کودک، خوب یا بد ؟

تلویزیون به عنوان یکی از قدرتمندترین ابزارهای رسانه های جمعی در قرن حاضر، نقش مهمی در زندگی فردی و اجتماعی انسان ها ایفا کرده و کودکان نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

این جعبه جادویى در تمام خانه ها، کنار میز غذاخورى و یا در سالن اصلی به راحتی برای تمامی اعضای خانوده قابل استفاده بوده و کودک بدون بیرون رفتن از خانه یا صرف هیچ هزینه ای  توسط  والدین در معرض پخش برنامه های تلویزیونی قرار می گیرد.

در سال های اخیر این رسانه به نحوی چشمگیر جای خود را در خانه ها باز کرده و درحقیقت خود به زندگی خانواده ها وارد نموده است.
تماشای ساعت های متوالی این رسانه باعث می شود، این ابزار ارتباط جمعی خواه ناخواه اثرات چشمگیری در تربیت کودکان بگذارد اما به روشنی نمی توان گفت این اثرگذاری کاملا مثبت است یا منفی و یا خنثی.

تماشای تلویزیون برای کودکان در هرکجای دنیا که باشند آفت ها و نعمت های خاص خود را دارد و این هنر دست اندرکاران و برنامه سازان در وهله اول و مدیریت خانواده هاست که تعیین می کند تماشای تلویزیون برای کودک چه دستاوردی داشته باشد.
به گفته کارشناسان اولین تجربه پررنگ کودک از تماشای برنامه های تلویزیون، از حدود دو سالگى آغاز مى شود به این شکل که کودک ابتدا به صورت تقلیدى، سپس به صورت اختیارى و نهایتا، در سه سالگى نقشی انتخابگر در قبال آن خواهد داشت.

تاثیر تلویزیون بر تربیت کودک، خوب یا بد ؟

دوسال و نیمگی، سن تماشای منظم کودک بوده و او در سن 6 سالگى، دیگر با تمامى رسانه هاى سمعى و بصرى آشنا است و دلبستگى و انتخابگری شدیدی نسبت به  برنامه هاى تلویزیونى در وى ایجاد مى شود.
تغییر در بلندى و کوتاهى صداها، استفاده از صداى کودک، جلوه هاى ویژه صوتی، موسیقی شاد و نوای خنده، صداى زنانه، پخش اصوات و موسیقى های آشنا و ... از جلوه های اثرگذار بر جلب توجه کودک هستند.

اثرات مثبت تلویزیون برای کودک شامل مواری چون آموزش و یادگیری، پرکردن اوقات فراغت، اجتماعى کردن و آموزش شرکت در گروه همسالان، درک نقش جنسیتى در جامعه، آشنایی با  مشاغل، آموزش نقش وی در خانواده، رشد معلومات عمومى می باشد.
البته کارکردهای منفی نیز در این بین در میان است که خانواده ها باید آنها را درنظر بگیرند؛ از جمله استفاده بی رویه از برنامه ها و اختلال در فعالیت های اصلی کودک، تماشای برنامه هایی که مناسب گروه سنی کودک نیست، تاثیرات مخرب آگهی های بازرگانی، آموزش های ناخودآگاه مثل ترویج خشونت و... .

کارکردهای متفاوت استفاده از تلویزیون در دنیای حاضر، نقش خانواده ها را تعیین کننده می کند تا با مدیریت آن، از فرصت های آموزشی و تربیتی برای کودک بهره گرفته و در برابر آسیب های آن هوشیار باشند.

موارد مرتبط
چگونه کودکمان را کتابخوان کنیم ؟
چالش های ادبیات کودک در کلام شاعر و نویسنده کودکان و نوجوانان
تخفیف 60 درصدی نسخه الکترونیک کتاب
لوگوی ساماندهی اینماد
تهران، بلوار کشاورز، ابتدای خیابان شانزده آذر، پلاک ۷۸، طبقه ۱۰، واحد ۱۰۱۰
خانه
سبد خرید ( ۰ )
محصولات
دوزلی بوک چیست؟
شرایط خرید
تخفیف ها
تماس با ما
مجله دوزلی بوک
پرسش های متداول
گردونه شانس